11 February 2009

Kemenangan Sulung Kedah

KEDAH 2 - 0 KL PLUS

Sedikit ulasan mengenai game semalam..

Suasana stadium yg agak suram,lebih kurang dalam 10k saja penyokong yg memenuhi stadium. Turut memeriahkan stadium ialah dengan kehadiran cewek2 dari KL (Datin Maznah pun ada).

Alhamdulillah, banner baru HKC yg pertama berjaya digantung semalam & maybe dah membantu membakar semangat player. Banner yg kedua masih dalam proses pembikinan. Kredit to Black yg bersusah payah gantung banner.

Berbalik pada game,agak memeranjatkan apabila tengok line up, nama Nazmi takdak tapi terdapat nama baru yg mengisi kuota player u-20 iaitu Hisham Sofi.Manakala yg berada di bangku simpanan pula Wan Zaim Wan Azizan. Nama Paklong turut tercicir dalam 1st eleven semalam.

Kedah bermula garang di awal permainan dengan gerakan2 pantas yg jelas mengelirukan lawan. Dengan hasil serangan balas, Arul dapat melakukan cubaan dalam kotak penalti tetapi singgah di palang dan seperti biasa Fadly sudah bersedia menunggu hasil bola rebound tersebut & jawapannnya. Goool!!

Pujian harus diberikan buat Hisham, biarpun 1st debut tapi jelas langsung tak nampak nervous dalam permainannya. Dengan aksi yg keras, Hisham banyak membantu barisan pertahanan biarpun kadang kala beliau nampak macam hilang punca, hantaran mudah dibaca lawan & positioning pula melilau. Tapi kira ok la,budak baru...

Permainan mula bergerak hambar apabila kedua-dua pasukan buntu mencari gol. Kedah bermain seolah-olah Marlon masih bersama pasukan dengan banyak melakukan long ball, manakala Azrul yg bertindak selaku target man sering kali kehilangan bola.

Bermula 2nd half, Azrul dikeluarkan & diganti dengan Sam. Kedah mula mengubah taktikal dengan bermain short pass & nyata KL Plus gagal merencana sesuatu untuk memecah benteng Kedah. Kapten & Ustad beraksi cemerlang semalam dengan banyak memintas bola2 pihak lawan. Kredit juga untuk Al-Hafiz yg banyak menyelamatkan cubaan-cubaan pihak lawan dari luar kotak penalti. Biarpun kadang-kadang Al-Hafiz gagal menangkap kemas, biaq bola out sudah laa.

Ada satu ketika,Meen berjaya meloloskan diri di dalam kotak penalti & melepaskan rembatan tapi berlaku reflection & pantas disambar Bad untuk gol kedua.Tapi gol tersebut dibatalkan disebabkan Bad sudah offsaid.
Kedah semakin agresif melakukan serangan & hasil one two Bad dengan Arul kalau xsilap di kawasan kiri gol pihak lawan, berlaku sedikit kelam kabut di depan gol & bola yg melantun di udara singgah tepat di kepala Fadly yg entah bila berada di kawasan gol untuk sekali lagi mencatat nama sebagai penjaring.

Permainan Sam pula nampak begitu ketara peningkatannya dengan ball control yg baik & skali skala cuba dribble pihak lawan,speed pula jangan cakap la, berdesup.. Kedah kemudian menggantikan Fadly Baharom dengan Sabree Abu.
Kemasukan Sabree Abu tidak sia-sia apabila berjaya menyelamatkan satu cubaan pihak lawan berdekatan garisan gol hasil dari satu sepakan sudut.

Hasil satu serang balas lagi, Arul berjaya menghantar bola kepada Sam di dalam kawasan penalti & dengan turning yg cantik Sam melepaskan satu rembatan kencang untuk menghasilkan gol ke-3, tapi sayangnya terbatal lagi kerana offsaid. Bernafsu sungguh Sam semalam.

Kedah juga hampir-hampir jaringan apabila Arul gagal menyempurnakan peluang ketika pintu gol sudah longgar kawalannya setelah berlaku kelam kabut di depan pintu gol.Arul sekali lagi mensia-siakan peluang di dalam kotak penalti apabila placing yg dilakukan hanya sipi dari sasaran.

Kedah melakukan pertukaran lagi dengan mengeluarkan Meen & digantikan dengan Paklong. Agak-agak boleh bayang tak macam mana Kedah bermain dengan kehadiran Paklong, Arul, Sabree & Hisham di kawasan tengah padang?
Kedah mampu untuk menambah gol kalau tidak kerana Hisham sudah tercedera & tidak boleh diganti.
KL Plus pula terus kian buntu untuk mencari gol & lebih banyak clear bola.

Tamat 90 minit, Kedah 2-0 KL Plus.Tahniah buat pasukan yg berjaya mengutip 3 mata pertama.

- hijaukuning.com -

No comments:

Post a Comment